Lost dogs - journey back home
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 3 uczestniczą w działaniach projektowych w ramach programu eTwinning pt. " Lost dogs- journey back home". W projekcie udział biorą 3 szkoły: polska, hiszpańska i grecka. Celem projektu jest współpraca z uczniami i nauczycielami innych szkół europejskich, poznanie elementów kultury hiszpańskiej i greckiej, rozszerzanie kompetencji językowych i komunikatywnych uczniów naszej szkoły z uczniami współpracujących szkół.
Projekt zakłada przygarnięcie psa maskotki przez każdą ze szkół i zaopiekowaniem się nim podczas obecnego roku szkolnego. W związku z tym uczniowie muszą wykonać wiele aktywności, zaplanowanych na każdy miesiąc od września do maja.
Szkoły biorące udział w projekcie eTwinning Lost dogs - journey back home
Szkoły biorące udział w projekcie:
Escola Josep Maria Folch i Torres c/ Folch i Torres, 30 08184 - Palau-solità i Plegamans
8th Primary school of Kallithea-Navarinou 71, Kallithea 176 74, Grecja
Wrzesień
1. Prezentacja uczestników projektu:
2. Logujemy się na platformie Eurpean School Education Platform i wypełniamy ankiety oraz Answergarden.
3. Witamy Codiego w naszym gronie!
4. Pierwszym z zaplanowanych działań było zbudowanie domu dla pupila oraz zaprojektowanie dla niego obroży. Nasz pies otrzymał imię Cody a tak wyglądały pierwsze prace nad zadaniami projektowymi.
5. Następnym zadaniem było zaprojektowanie logo projektu. W zadaniu tym brali uczniowie ze wszystkich trzech szkół. Każdy z uczniów przygotował projekt logo, a następnie wspólnie wybraliśmy najciekawsze z nich i udostępniliśmy na platformie projektowej. Kolejnym zadaniem było wzięcie udział w ankiecie i głosowaniu na najlepsze logo. Spośród kilkanastu bardzo ciekawych projektów zwycięzył pomysł hiszpańskich uczniów.
Październik
1. Zaczęliśmy od opisywania swojego typowego dnia czyli „ My daily routine”
2. Kolejnym działaniem było zaprojektowanie i wykonanie halloweenowego „ hounted house”- czyli nawiedzonego domu dla Codiego. Ta twórcza praca sprawiła mnóstwo radości wszystkim uczniom. Zadaniem było wykonanie domku z papierowej torebki, przy okazji poznawaliśmy słownictwo i zwyczaje związane z tą celtycką kulturą.
3. Ostatnim działaniem zaplanowanym na październik było łączenie online ze szkołami biorącymy udział w tym projekcie. Emocje były ogromne. Nasi uczniowie przedstawili się i powiedzieli kilka słów o sobie. Z radością powitaliśmy naszych projektowych kolegów i wysłuchaliśmy ich prezentacji.
Listopad
1. Listopadowe działania rozpoczęły się od poznania słównictwa związanego ze zdrowiem. Ponieważ za oknem szaro-buro i coraz chłodniej, to coraz częściej zdarzają się nam infekcje i przeziębienia. Martwimy się teśżo samopoczucie naszych hiszpańskich i greckich psich przyjaciół. Dlatego uczniowie biorący udział w projekcie przygotowali pytania o to jak się czują inne pupile i opowiedzieli o zdrowiu Codiego.
2. Ponieważ nasze pieski nie czuły się najlepiej, kolejnym zadaniem było narysować i przedstawić jak możemy poprawić im humor oraz pomóc pokonać infekcje. Tak wyglądały pomysły naszych uczniów.
3. Ostatnim listopadowym działaniem było nauczenie się i nagranie piosenki związanej z problemami zdrowotnymi, podstawowymi chorobami i ich objawami. Nauczyliśmy się także pytać „Co ci dolega?” i „Jak się dzisiaj masz?”
Grudzień
Jak Grudzień to oczywiście świąteczne klimaty. Rozpoczęliśmy od przygotowania kartek świątecznych dla naszych europejskich przyjaciół. Były Kreatywne prace plastyczne oraz nauka pisania życzeń w języku angielskim. Kartki były przepiękne, więc zdecydowaliśmy się je przesłać do naszych zaprzyjaźnionych szkół. Z niecierpliwością oczekiwaliśmy na kartki od naszych przyjaciół z Hiszpanii i Grecji.
Kartki świąteczne z Hiszpanii dotarły na czas. Uczniowie byli bardzo podekscytowani otwieraniem koperty i przeglądaniem życzeń świątecznych.
Styczeń
Styczeń to miesiąc, gdzie pracowaliśmy nad bezpieczeństwem w Internecie. Uczniowie poznali pojęcie „Netykiety” oraz zasady bezpiecznego korzystania z sieci internetowej. Po omówieniu najważniejszych punktów, kolejnym krokiem było przygotowanie prac graficznych przedstawiających poznane zasady. Na końcu wykonaliśmy interaktywny komiks, wykorzystując aplikację „Storyjumper” i podzieliliśmy się swoimi efektami pracy z naszymi europejskimi przyjaciółmi.
Książka
Luty
Kolejny miesiąc, choć trochę krótszy ze względu na ferie zimowe, był równie pracowity dla naszych uczniów. Zadaniem na luty było zapoznać się z nazwami ubrań, zaprojektować strój dla naszego pupila oraz wykonać z materiałów ekologicznych i pochodzących z recyklingu. Działanie to łączyło elementy sztuki, ekologii oraz krytycznego myślenia, gdyż wszystkie prace brały udział w konkursie na najlepszy i najbardziej kreatywny strój dla psiaka. Wykonywanie projektów było bardzo ekscytujące i uczniowie bardzo zaangażowali się w swoje prace. Podobne emocje towarzyszy podczas jednej z kolejnych lekcji, kiedy to mogliśmy poznać projakty naszych zagranicznych przyjaciół oraz oddać głosy w internetowej ankiecie. Zwyciężył projekt grecki czyli piżamowy outfit, który skradł serca większości uczniów z Hiszpanii, Grecji i Polski.
Marzec i Kwiecień
W marcu i kwietniu poznawaliśmy nasze szkoły. Zadań było kilka, począwszy od wykonania rysunków przedstawiających szkoły naszych partnerów, które powstawały na podstawie przesłanych zdjęć, przez wykonanie zdjęć pupila w różnych miejscach w naszej szkole, a skończywszy na nagraniu i zmontowaniu filmu o szkole w Lipinach. Na koniec wykonaliśmy jeszcze plakat multimedialny w Canvie.
Podczas tych aktywności uczniowie nagrywali prezentację swojej szkoły, wskazując poszczególne miejsca i nazywając je w języku angielskim. Nagrywali i montowali samodzielnie filmik przy pomocy narzędzi multimedialnych.
Maj
W maju poznawaliśmy nasze okolice i prezentowaliśmy je kolegom ze szkół w Hiszpanii i Grecji. Zabraliśmy Codiego na rajd pieszy do Plichtowa a następnie wykonaliśmy pocztówki z pozdrowieniami i rysunki najciekawszych miejsc w swojej okolicy, także z naszych miejsc zamieszkania. Dzięki tym aktywnościom mogliśmy zaprezentować piękno naszej okolicy i zobaczyć szkoły i okolicę naszych przyjaciół z Grecji i Hiszpanii.
9 maja przypada „Dzień eTwinningu" i w związku z tym, wspólnie z naszymi kolegami z Hiszpanii i Grecji, utworzyliśmy wierszyk o tym czym jest dla nas eTwinning. Uczniowie byli bardzo kreatywni i w rezultacie powstał taki tekst:
E -very day we work and play
T - ogether on eTwinning day
W - e meet new friends
I -n fun that never ends
(8th Primary school of Kallithea - Greece)
N -ew friendships grow every day
N – ever stop learning together
I – deas with Bobbie, Cody and Oddie
N – ice to meet friends from Spain, Poland and Greece
G- reat to be all together
(Josep Maria Folch i Torres school - Spain)
D -ay of project is everytime great
A -nd we can practice, and we can play
Y -es, we like learning English this way.
( Szkoła im. Marii Konopnickiej w Lipinach - Poland)
Czerwiec
Kończymy naszą przygodę z projektem. Za nami ostatnie spotkanie online z partnerami z Hiszpanii i Grecji. Uczniowie w języku angielskim opowiedzieli co najbardziej podobało im się podczas kilku miesięcy pracy. Wspólnie wykonaliśmy quiz dotyczący wiedzy o projekcie, odebraliśmy certyfikaty uczestnictwa i po raz ostatni pomachaliśmy naszym europejskim przyjaciołom.