Erasmus+ na Malcie – nauczycielki naszej szkoły na kursie językowym
Pod koniec sierpnia trzy nauczycielki z naszej szkoły – Karolina Nasfeter, Iza Jeske oraz Ilona Gruchała – wzięły udział w intensywnym kursie językowym Fluency & English Language Development realizowanym w ramach programu Erasmus+. Wyjazd na Maltę był nie tylko okazją do podniesienia umiejętności językowych, lecz także do zdobycia nowych doświadczeń edukacyjnych i kulturowych.
Podczas zajęć uczestniczki: doskonaliły znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie, przygotowywały wystąpienia i prezentacje, ćwicząc jednocześnie poprawność gramatyczną, brały udział w dyskusjach dotyczących sytuacji społecznych i edukacyjnych w różnych krajach Europy, nawiązywały kontakty z nauczycielami z całego kontynentu, co w przyszłości może otworzyć drogę do inspirujących projektów między szkołami.
Kurs łączył w sobie intensywną naukę z praktycznym rozwijaniem kompetencji komunikacyjnych, które są niezwykle ważne w pracy pedagogicznej. Jednocześnie czas spędzony poza salą lekcyjną pozwolił uczestniczkom lepiej poznać Maltę – kraj o bogatej historii, zachwycającej architekturze i wyjątkowej atmosferze śródziemnomorskich wysp.
Doświadczenie to pokazało, że program Erasmus+ daje nauczycielom szerokie możliwości rozwoju zawodowego i osobistego. To nie tylko szansa na pogłębianie wiedzy i doskonalenie warsztatu pracy, ale również na budowanie międzynarodowych więzi, wymianę doświadczeń i otwieranie się na nowe perspektywy w edukacji.
Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w artykule są jedynie opiniami autorek i nie muszą odzwierciedlać stanowiska Unii Europejskiej ani Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA).
Galeria
Erasmus+ na Malcie
W dniach 7 lipca -18 lipca 2025 r. , w ramach mobilności Erasmus +, odbyłam dwutygodniowy kurs specjalistyczny języka angielskiego dla nauczycieli i kadry szkolnej. Kurs odbywał się w stolicy Malty Valletcie w szkole językowej Easy School of Languages. Valetta to jedno z najbardziej skoncentrowanych obszarów zabytkowych na świecie, dlatego też została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Rzeczywiście przekonałam się, że to muzeum na wolnym powietrzu.
W okresie mobilności jednak najważniejszą kwestią było doskonalenie znajomości języka angielskiego. Na zajęciach doskonaliłam poprawność gramatyczną, przygotowywałam prezentacje oraz projekty językowe. Zajęcia w szkole językowej a także liczne kontakty interpersonalne i innymi uczestnikami kursu pozwoliły mi zdobyć nowe umiejętności językowe. W czasie mobilności odbyłam również kilka wycieczek w celu poznania zwyczajów i obyczajowości kraju , w którym przebywałam. Zwiedzałam miasteczka Malty, najbliższe wyspy , muzea oraz katedry. Odwiedzałam również pobliskie sklepy, kawiarnie oraz restauracje poznając w ten sposób lokalne smaki. Mogłam obserwować także obchody lokalnych świąt, przystrajanie ulic na tę okoliczność oraz liczne parady . Wspaniałym doświadczeniem było także dla mnie poznanie tutejszej przyrody oraz architektury. W czasie mobilności nawiązałam także liczne kontakty z nowo poznanymi osobami z innych krajów. Wyjazd ten wpłynął także pozytywnie na łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich , pokonałam barierę językową w porozumiewaniu się z innymi.
To doświadczenie pokazało, jak wiele możliwości daje Erasmus+ – nie tylko w zakresie rozwoju zawodowego, ale także poznawania świata i budowania międzynarodowych więzi.
Galeria
Erasmus+ w Dublinie
Pod koniec czerwca czworo z naszej szkoły: Karolina Czajka, Agnieszka Lipska, Arkadiusz Bartke i Jakub Bednarek wzięło udział w wyjątkowym wyjeździe w ramach programu Erasmus+. Kierunek? Dublin- stolica Irlandii, miasto tętniące muzyka, kulturą i niezwykłą atmosferą.
Codziennie uczestniczyliśmy w zajęciach językowych w międzynarodowej grupie, gdzie oprócz nauki języka angielskiego mieliśmy okazję wymieniać się doświadczeniami z nauczycielami z różnych stron Europy. Lekcje były intensywne, pełne dyskusji, ćwiczeń komunikacyjnych, pracy w grupach- wszystko w praktycznym ujęciu, co niewątpliwe będzie wykorzystane w naszej pracy w szkole. Ale Erasmus to nie tylko nauka! Po zajęciach zwiedzaliśmy Dublin i jego okolice. Udało nam się zobaczyć zapierające dech w piersiach klify i odwiedziliśmy malownicze miasteczko rybackie Howth, gdzie spacerowaliśmy nad brzegiem morza. Dublin ma w sobie niesamowitą energię- ulice pełne ludzi, kolorowe drzwi kamienic, gwarne puby, w których niemal co wieczór można posłuchać muzyki na żywo. Spacer po Temple Bar, a nawet zwykła rozmowa z lokalnymi mieszkańcami- wszystko to sprawiało, że czuliśmy się częścią tego niezwykłego miasta, a Irlandczycy okazali się niezwykle otwarci i serdeczni.
Wyjazd dał nam nie tylko możliwość doskonalenia języka, ale także mnóstwo inspiracji do pracy w szkole. Wróciliśmy bogatsi o nowe pomysły, pełni energii i zmotywowani do dalszych działań. Dublin na zawsze zostanie w naszej pamięci jako miasto przyjaznych ludzi, muzyki i zielonych parków. Sam kurs pokazał, że nauka języka w naturalnym środowisku to najlepszy sposób na rozwój i świetna przygoda.
Galeria
Nauczycielki z Lipin na Cyprze – mobilność w ramach programu Erasmus+
W ramach programu Erasmus+ trzy nauczycielki ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Lipinach wzięły udział w mobilności zagranicznej, której miejscem szkolenia był Cypr, miasto Limassol. Kursy odbywały się w renomowanej szkole Bayswater Education, a całe przedsięwzięcie trwało dwa tygodnie.
Dwie nauczycielki, Katarzyna Dziedziela i Aleksandra Reszka uczestniczyły w kursie metodycznym, natomiast Weronika Szymczak zgłębiała tematykę zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji.
Podczas intensywnych zajęć uczestniczki miały możliwość poznania nowoczesnych metod nauczania sprzyjających aktywizacji uczniów, rozwinięcia umiejętności pracy w grupie oraz stosowania metod komunikacyjnych wspierających uczenie się poprzez działanie, pogłębienia wiedzy na temat wykorzystania gier dydaktycznych, projektów i pracy zadaniowej w procesie edukacji, zdobycia praktycznych umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych, które mogą uatrakcyjnić lekcje i zwiększyć zaangażowanie uczniów, udoskonalenia kompetencji językowych i kulturowych, dzięki pracy w międzynarodowej grupie nauczycieli z całej Europy.
Udział w mobilności pozwolił nauczycielkom wzbogacić ich codzienną praktykę dydaktyczną. Do swoich zajęć wprowadzają teraz: atrakcyjne metody aktywizujące uczniów, większy nacisk na pracę projektową i samodzielne odkrywanie wiedzy przez dzieci, innowacyjne narzędzia multimedialne, które wspierają proces nauki i rozwijają kompetencje cyfrowe uczniów, elementy nauczania międzykulturowego, co sprzyja otwartości, tolerancji i budowaniu postawy obywatela Europy.
Doświadczenie, które owocuje
Mobilność w ramach Erasmus+ nie tylko poszerzyła kompetencje zawodowe nauczycielek, ale również przyczyniła się do rozwoju szkoły jako instytucji otwartej na współpracę międzynarodową i innowacje. Zdobyte doświadczenia wpływają na jakość kształcenia w Lipinach, a uczniowie korzystają na tym, że ich nauczyciele pracują nowocześnie, kreatywnie i z pasją.
Galeria
Nauka i inspiracja nad Jeziorem Bodeńskim
W kwietniu 2025 r., w ramach programu Erasmus+, miałam niezwykłą okazję uczestniczyć w dwutygodniowym kursie metodycznym „Methodology for Teachers of German as a Foreign Language” w Lindau – malowniczym niemieckim miasteczku położonym na wyspie nad Jeziorem Bodeńskim, na styku trzech krajów: Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Był to czas intensywnej nauki, poszerzania warsztatu dydaktycznego oraz wyjątkowa możliwość bliższego poznania kultury i historii krajów niemieckojęzycznych.
Program kursu obejmował m.in. zajęcia dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela, zapoznanie się z metodą Montanalingua, a także hospitacje lekcji prowadzonych w międzynarodowej grupie uczniów z różnych części świata – m.in. Chin, Japonii, Korei, Meksyku, Anglii, USA i Turcji. Uczestnictwo w kursie stworzyło także przestrzeń do wymiany doświadczeń z lektorami pracującymi w szkole językowej, co okazało się niezwykle inspirujące i poszerzające perspektywę metodyczną.
Po zajęciach możliwe było odkrywanie uroków regionu Bodensee. Lindau zachwycało klimatyczną starówką, wąskimi uliczkami i panoramą Alp odbijającą się w tafli jeziora. Szczególnym przeżyciem była wizyta na wyspie Mainau – znanej jako „wyspa kwiatów” – pełnej egzotycznej roślinności i malowniczych ogrodów. W Ravensburgu, mieście słynącym z gier planszowych, można było podziwiać średniowieczne zaułki i tętniące życiem place. Niezapomnianych wrażeń dostarczył także wjazd kolejką linową na szczyt Pfänder w austriackim Bregenz oraz zwiedzanie barokowej biblioteki opactwa w St. Gallen w Szwajcarii – jednego z najpiękniejszych zabytków wpisanych na listę UNESCO.
Wyjazd stanowił nie tylko okazję do podniesienia kompetencji zawodowych, ale również do zanurzenia się w języku i kulturze obszaru niemieckojęzycznego. Przypomniał mi, jak różnorodne i fascynujące są Niemcy, Austria i Szwajcaria – zarówno pod względem językowym, jak i kulturowym.
Doświadczenie to potwierdza, jak niezwykle wartościowe są projekty realizowane w ramach programu Erasmus+. Umożliwiają one rozwój kompetencji zawodowych i językowych, poszerzają perspektywę metodyczną oraz stwarzają przestrzeń do wymiany doświadczeń w międzynarodowym gronie. Erasmus+ to program, który inspiruje, motywuje i ukazuje, że edukacja nie zna granic.
Galeria
IRLANDIA – BRAY
(Katarzyna Pietraszun, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Lipinach)
Kwietniowa wizyta w Irlandii w ramach projektu ERASMUS+ Mobilność Kadry Nauczycielskiej
W związku z pozyskanymi przez naszą placówkę środkami finansowymi na uruchomienie szkoleń językowych dla nauczycieli uczących w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Lipinach w kwietniu 2025 roku wylądowałam na lotnisku w Dublinie rozpoczynając swoją dwutygodniową językową przygodę.
Miejscem docelowym było miasteczko BRAY położone na wschodnim wybrzeżu Irlandii w hrabstwie Wicklow, około 20 km od stolicy. Jest to wypoczynkowa, nadmorska miejscowość, której największym walorem jest przyjazna atmosfera, otwartość na turystów, promenada nadmorska oraz mnogość szlaków i tras pieszej wędrówki. Irlandia jest zdecydowanie zielonym krajem, nastawionym na spokojne tempo życia i wzajemną pomoc. Większość budynków, w tym budynek mojej szkoły językowej to zabytkowe konstrukcje powstałe w XIX wieku (czasem też i wcześniej). Każdy mieszkaniec stara się z dużym zaangażowaniem dbać o mały przydomowy ogródek, w związku z czym ulice tchną tutaj spokojną podmiejską atmosferą i urodą wypielęgnowanych trawników. Pośród tego królują małe lokalne kafejki zachęcające do chwili rozmowy, na którą każdy Irlandczyk jest otwarty.
Szkoły językowe zlokalizowane wzdłuż linii promenady nadmorskiej to miejsca tętniące życiem i rozbrzmiewające językami całego świata. Szkoła ATC Language Schools jest tego dobrym przykładem. W ciągu dwóch tygodni pobytu poznałam tam studentów z CHIN, TAJWANU, JAPONI, GRECJI, WŁOCH, PORTUGALII, NIEMIEC, i z każdym udało się porozmawiać choćby przez chwilkę. Samo szkolenie było intensywne i wypełniało dzień godzinami konwersacji lub lekcji GENERAL ENGLISH ukierunkowanymi na ogólną naukę języka.
Dwa tygodnie minęły niezwykle szybko, bardzo intensywnie i nadzwyczaj przyjemnie. BRAY w Irlandii będzie dla mnie inspiracją do podejmowania kolejnych takich wyzwań w celu zaangażowania naszej grupy uczniowskiej w naukę języków obcych.
Galeria