Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Lipinach

Domowe zasady ekranowe

To zbiór reguł dotyczących sposobów korzystania z urządzeń ekranowych (laptopa, telewizora, smartfona itp.). Są one przydatne w regulacji czasu spędzanego przed ekranem – powinny dotyczyć każdego z domowników, bo  dzieci w dużej mierze uczą się poprzez naśladowanie zachowań dorosłych.

 

 

 

 

Kiedy dobrze jest NIE KORZYSTAĆ z urządzeń ekranowych?

● Nie sięgamy po urządzenia ekranowe  od początku dnia, zaraz po przebudzeniu   

 Przy przechodzeniu przez ulicę 

 Podczas podróży samochodem (z wyjątkiem długich wypraw)

 Przy odrabianiu pracy domowej. Badania pokazują, że obecność telefonu wpływa negatywnie na zdolność koncentracji i utrudnia naukę

 W szkole

 W czasie spotkań ze znajomymi. To czas na rozmowę i inne formy spędzania wspólnego czasu   

 Nie korzystamy z urządzeń ekranowych podczas posiłków oraz w czasie trwania wspólnego czasu z rodziną, gdy wszyscy są razem

 

Czas z ekranem

 Poniżej prezentujemy Państwu limity czasowe odpowiednie do danej grupy wiekowej:

 

Grupa wiekowa

Zalecany czas korzystania z urządzeń ekranowych

 

Co warto wiedzieć

Dzieci do 2 roku życia

Nie udostępniamy urządzeń ekranowych

W tym wieku kształtują się przede wszystkim mowa, sprawność motoryczna oraz relacje społeczne. Ich rozwijanie wiąże się
z kontaktem z opiekunem oraz z odpowiednią ilością ruchu oraz snu. Odbiór silnych bodźców wzrokowych i słuchowych może powodować u dzieci pobudzenie i utrudniać koncentrację uwagi.   

 

Dzieci w wieku
2- 5 lat

Do 1 godziny dziennie

Aktywność online małego dziecka wymaga obecności rodzica, który będzie czuwał nad tym, co dzieje się na ekranie. Warto zadbać o to, aby miało ono dostęp do treści, które są dostosowane do jego wieku i mają wartość edukacyjną. Nie rezygnujmy również z kontaktu online z ważnymi osobami dla dziecka – wspiera to rozwój relacji. Dobrze jest również wyznaczyć dni bez ekranów (np. weekendy lub wybrany dzień w tygodniu).

 

Dzieci od 6 do 12 roku życia

Do dwóch godzin dziennie

Ważne jest, aby w tym czasie dziecku towarzyszył rodzic. Rozmowa o tym, co dzieje się na ekranie, może wspomagać rozumienie treści i wykonywanie zadań. Rodzic powinien też nadzorować treści online, z którymi ma kontakt dziecko. Dzieci w wieku szkolnym mogą samodzielnie wykorzystywać sieć do kontaktów z bliskimi i przyjaciółmi.  

 

Nastolatkowie

Dwie godziny dziennie

W tym wieku pojawia się duża potrzeba samodzielności, która wpływa na dążenie do bycia poza zasięgiem rodziców, również online. Dobrze jest nadal interesować się tym, jak nastolatek spędza czas online. Warto zachęcać go do dzielenia się swoimi wątpliwościami z bliskimi oraz pokazywać, jak kreatywnie może korzystać z nowych technologii.   

 

 

 

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie:

https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/

https://fundacja.orange.pl/files/user_files/user_upload/materialy_edu_dla_rodzicow/Umowa_o_korzystaniu_z_internetu/Umowa_o_korzystaniu_z_internetu.pdf

 

 

bip

epuap

Dla osób z niepełnosprawnościami

Deklaracja dostępności

 

Kampania Dzieciństwo bez Przemocy

 

Logo programu Mały Mistrz

 

Logo Podróże z klasą

  

baner programu akiliada

  

logo m-fundacja

 

 

eduelo

 

czyściochowa akademia

 

profilaktyka jodowa

 

uniwersytet dzieci

 

poznaj Polskę

  

ESA

 

OSE 

  

logo osehero 

 

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Lipinach

 

Lipiny 14

92-701 Lipiny

 

tel./fax: 42 6484212

tel. kom.: 507045237

 

e-mail: sekretariat@splipiny.pl

mapka