Europejski Dzień Mózgu w naszej szkole
18 marca w naszej szkole odbył się Europejski Dzień Mózgu. Nie bez kozery wybraliśmy ten dzień, ponieważ dokładnie tego dnia w Europie obchodzony jest Europejski Dzień Mózgu. Z tego tytułu nauczyciele w naszej szkole postanowili w inny sposób przeprowadzić z uczniami zajęcia, czy to w formie stacjonarnej czy też zdalnej. Dotyczyły mózgu i jego działania, czynników wpływających na poprawę funkcjonowania oraz jak o niego dbać. W projekt ten włączyła się cała społeczność szkolna.
Klasy I-III uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych prowadzonych przez pracowników EC1 w Łodzi pt.: „Mózg i jego zagadki” oraz rozwiązywali różnego rodzaju zadania przygotowane przez nauczycieli, których celem było rozwijanie pamięci, kreatywności i logicznego myślenia wśród uczniów.
Uczniowie klas IV-VI uczestniczyli w warsztatach „Mózg i jego tajemnice. Jak skutecznie wykorzystać swój mózg w procesie uczenia się” przygotowanych przez Panią Joannę Skrzypczak i Pana Macieja Szafarza. Celem tych warsztatów było przybliżenie uczniom budowy naszego mózgu i w jaki sposób uczyć się efektywnie i dobrze wykorzystać nasz najważniejszy narząd w procesie uczenia się.
Uczniowie klasy VII uczestniczyli w zajęciach „Tajemnice naszego snu”, które przeprowadziła Pani Dyrektor szkoły Katarzyna Pietraszun. Na zajęciach tych uczniowie dowiedzieli się m.in. dlaczego śnimy, jaka jest różnica między snem, a śnieniem czy też do czego potrzebny jest nam sen.
W ramach tego projektu wysłany został do rodziców i zamieszczony na szkolnym facebooku film o wpływie komputera, tabletu czy też telefonu na umysł naszych dzieci.
Podczas lekcji języka polskiego uczniowie klasy 4 tworzyli jak najwięcej skojarzeń do słowa wyobraźnia. Rysowali ilustracje do wiersza Zbigniewa Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią”, analizowali proces powstawania wyobraźni w utworze oraz przedstawiali możliwości własnych wyobraźni.
Natomiast uczniowie klasy 7 tworzyli związki frazeologiczne ze słowem wyobraźnia oraz pisali w grupach wierszyki na temat wyobraźni. Lekcja były niezwykle twórcze.
Utwory naszych siódmoklasistów
Kiedy słońce świeci,
Wyobraźnia mnie oświeci.
Gdy rano wiatr powiewa,
Wyobraźnia mnie owiewa.
Dziecko tańczy i śpiewa,
Od tego są wyobrażenia.
Wyobraźnia jak pięknie to brzmi
otwiera marzeń ogromne drzwi
możesz być wszędzie,
gdzie tylko chcesz
Przestrzeń, gwiazdy i wszystko wiesz
wyobraźnie jak kolory tęczy na niebie
wykorzystać ją możesz tylko dla siebie
Kiedy w nocy się przestraszę,
Wyobraźnia mnie do snu kładzie.
Wyobraźni dużo mam,
Do szkoły chodzę sam.
Wyobrażę sobie świat,
Gdzie nieopodal tam
Małą dróżką przez ogródek,
Biegnie sobie krasnoludek.
W ręce trzyma kwiatki,
Które zwą się bratki.
Zerwał je na polanie,
I idzie zanieść je mamie.
Świat jest piękny, kolorowy,
Do zabawy dziś gotowy.
Gdy się budzę, on wnet znika,
Lecz z mej głowy nie umyka.
Wyobraźnia to świat niemały
a jednak taki doskonały
o którym marzy człowiek nie tylko ten mały
jest to świat wspaniały
a teraz wystarczy zamknąć oczy
a umysł sam do niej wskoczy
Myślę, że podczas tego dnia nasi uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób najbardziej efektywnie wykorzystać swój mózg i jakie skrywa on tajemnice.
Dziękujemy wszystkim osobom, które pracowały przy realizacji tego projektu.
Joanna Skrzypczak, Agnieszka Lipska